Nye utfordringer med Lars Wallin | Miss Mary of Sweden
Hopp til hovedinnhold
Din handlekurv er tom
Refunded Returns

Nye utfordringer med Lars Wallin

Nye utfordringer med Lars Wallin

Miss Marys testsyerske Eivor deler sine personlige erfaringer om designsamarbeidet med Lars Wallin, som nå er tilbake med en ny, eksklusiv kolleksjon. Følg med oss da våre testsyersker ga seg inn på utfordringen med å skape noe helt nytt.

«NYGAMMALT», UTEN TREKKSPILL, MED WALLIN.

En del skulle nok skvette til dersom vår gjestedesigner, Lars Wallin,  kom inn her med et trekkspill på magen, for det er vel trekkspill vi forbinder med TV-programmet «Nygammalt», som ble sendt på 70- og 80-tallet? Når jeg tenker på Lars Wallin er det neppe i forbindelse med denne typen programmer. Nei, med nygammelt mener jeg selvfølgelig hans evne til å kunne bruke deler av vår for oss «gamle» design og tilpasse den med hans «nye».

Lars Wallin tilfører en ny tanke med sin design, som passer godt med vår design, en aldeles utmerket blanding. Det var både spennende og litt nervøst, da han dukket opp hos oss til vårt første designsamarbeid. Vi visste ikke i det hele tatt hva som ventet oss. Vi var så vant til å skape våre egne, nye kolleksjoner, som til tross for at dette er nye modeller, likevel kjennes igjen med sine klassiske inntrykk av Miss Mary. Nå fikk vi lage draperte blonder, blonder lag-på-lag uten draperinger og ryggdeler som ble fôret! Det var virkelig spennende å se disse modellene.

«Å se hvordan Lars Wallin med sine følsomme fingre nålet fast stoffene var nesten litt trolldomsaktig.»


Lars Wallin tester blonder og stoff i atelieret til Miss Mary i Borås

Alle som har fulgt Miss Mary det siste året har gjort seg kjent med plaggene hans og vi fikk følge hele utviklingen fra første stund, da vi for første gang fikk se skissene hans. Å se hvordan han med sine følsomme fingre nålet fast forskjellige stoffer på sin egen måte på en testdukke, var nesten litt trolldomsaktig.  Det syntes at han hadde holdt på med slike tynne stoffer tidligere, hans måte å ta i stoffene på avslørte dette. Så varsomt og forsiktig! Jeg kunne nesten se hvordan tankene snurret rundt inne i hodet hans, hvordan han satte stoffene i den rekkefølgen som han hadde tenkt seg på modellene sine, prøvde seg frem til det resultatet som vi deretter skulle jobbe med. Noen ganger ble vi syersker hentet inn i atelieret, for å bli rådspurt om det gikk an å gjøre det på den eller den måten.


Bh’er fra det første Lars Wallin og Miss Mary samarbeidet – Shimmer Frost og Dreamscape. Se hele kolleksjonen her.

Men jeg skal villig erkjenne at de første gangene jeg sydde plaggene hans, var jeg litt betenkt om hvordan de ville bli mottatt i Estland, der vi har vår sømproduksjon. De var nemlig ikke helt lette å sy. Markeringer med hakk syntes ikke i de tynne blondene, så hva skulle jeg gå etter når jeg skulle sette sammen to deler, som på et bestemt punkt skulle stemme overens? Akkurat på den modellen som vi hadde dette problemet med måtte vi legge til et tynt, tynt fôr, som ikke fikk lyse gjennom de tynne blondene. Hovedsaken var at den som sydde skulle kunne se hvilke punkter som skulle stemme overens og et hakk i et fôr var den eneste måten å løse det problemet på.        

 

«Det var ofte jeg fikk aha-opplevelser i forbindelse med denne syingen»

Det ble å tenke mye og på en annen måte, da vi skulle løse sømtekniske spørsmål som oppsto, etter hvert som de forskjellige plaggene vokste frem i maskinene. For hver gang jeg sydde plaggene, lærte jeg meg noe nytt i måten å tenke på. Tankene klarnet mer og mer og det gikk lettere og lettere. Det var ofte jeg fikk så kalte «aha»-opplevelser i forbindelse med denne syingen. Jeg kjente at «visst kan jeg gjøre på denne måten». Deretter diskuterte jeg, min sykollega Marie og mønsterkonstruktørene oss frem til det resultatet som senere ble Visionary.

Mens vi arbeidet oss gjennom modellene og hadde foretatt de forenklingene vi kunne gjøre for produksjonens skyld, begynte jeg også å ha tro på at produksjonen i Estland skulle kunne få til denne sømmen. Mye skulle selvfølgelig utgjøre en del vanskeligheter for dem. Hos dem skal jo all syingen gå så mye raskere enn det vi testsyersker gjør her, men vi måtte være ekstra tydelige med hvordan det skulle gjøres og se hva de selv kunne bidra med for ideer, med hensyn til deres måte å arbeide på.   

«Hver gang jeg sydde plaggene, lærte jeg meg noe nytt»

Mønsterkonstruktørene fikk også nye utfordringer med å konstruere mønstrene, da vi aldri hadde sydd plagg med slike draperinger tidligere. Det ble en helt ny måte for dem å lage mønster på også. Og det ble mange tester på symåter og mønstre, før vi var klare med hvordan det skulle være, samtidig med en kontinuerlig dialog med Lars. Han hadde jo selvfølgelig alltid siste ordet, i og med at det var hans design. Vi kunne ikke gjøre som vi ville uten hans samtykke. Det er også slik det skulle være, i og med at vi hadde inngått samarbeid med en gjestedesigner. Han hadde naturligvis et klart bilde om hvordan plaggene skulle se ut og sto på sitt i de fleste spørsmål der vi mente annerledes. Da vi i blant hadde ulike meninger og det kanskje var slik at han ikke mente det spilte så stor rolle, eksempelvis i de tilfeller det bare gjaldt en uviktig detalj, fikk vi frie hender.

Når det gjaldt sømmene var det stort sett ikke noe han styrte over. Dersom vi syntes at det skulle være sikksakk eller 3-trinnssøm et sted, var dette ikke så viktig for han. Det viktigste for han var at plaggene i det store og hele skulle bli så like hans skisser som mulig. I mellomtiden vokste den ene modellen frem etter den andre.


Eivor spretter opp, for å fikse et sting som ikke ble helt riktig på bh’en Meadow Dream i den første Lars Wallin-kolleksjonen

Det var veldig spesielt å jobbe med denne kolleksjonen, da mine kollegaer, mønsterkonstruktørene, er virkelig proffe innen sitt område og Lars er proff innen sitt, å se hvordan de kunne komme frem til dette enestående resultatet sammen. Det var en ganske stor mengde plagg som ble sydd opp, for å teste forskjellige løsninger på syingen og se hva som så riktig bra ut.

Jeg, som har jobbet sammen med mønsterkonstruktørene i mange år vet ganske godt hvordan de tenker og ser på sin egen design, når de selv skal skape nye kolleksjoner. Jeg fikk være med når de skulle omdanne hans skisser til riktige, virkelige plagg. Jeg overvar alle meningsutvekslinger om bagateller som de ble utsatt for, da de skulle virkeliggjøre en annens verk! Det kunne nesten sammenlignes med blod, svette og tårer!

«Det var veldig spesielt å jobbe med denne kolleksjonen»


Fra den nye Visionary-kolleksjonen - En body som faktisk ikke er en body, men en lang bh og trusepanty med ekstra høy midje.

Vi har selv hatt modeller med truse og topp i vår kolleksjon, som vi kanskje kan kalle to-delt body, men han gikk steget lengre og lagde en truse med en liten krok som kunne festes sammen med en bh. Og på den måten lagde han en to-delt body. Skulle en se disse plaggene på noen, lures øyet til å tro at det er ett plagg og ikke to, som på en snedig måte overlapper hverandre og ser ut som ett!

 Nei, jeg tror ærlig talt ikke at jeg skulle ønske at Lars byttet karriere og spilte trekkspill i stedet. Han er allerede så dyktig innen det området han holder på med!

Skriv ny kommentar

Plain text

  • Ingen HTML-tagger tillatt.
  • Internettadresser og e-postadresser konverteres til lenker automatisk.
  • Automatisk linjeskift