Som designer har jeg alltid fokus på Miss Marys kunder

17 Jan 2020 8:25 AM
Annica Svensson

Hvordan er det å jobbe som undertøydesigner? I denne ukas blogg treffer vi Miss Marys designer og mønsterkonstruktør, Marie-Louise Asphäll, for å få et innblikk i hvordan det går til, når de utvikler nye kolleksjoner. Dessuten spør vi henne om hun har noen egne favoritter i sortimentet. Dette og mye mer vil du få vite i det inngående intervjuet vårt.


Dersom du har kjøpt en Miss Mary bh i løpet av de siste årene, er sjansen stor for at den er laget av Marie-Louise Asphäll, som har arbeidet hos oss i snart 10 år. Sammen med sine kollegaer Anne Nero og Ing-Marie Axelsson, som også arbeider som designere og mønsterkonstruktører på hovedkontoret i Borås, er de ansvarlige for alle de nye kolleksjonene våre. En sammenspleiset trio, som vi er utrolig takknemlige for å ha som kollegaer. Vi smatt derfor over til designavdelingen, for å veksle noen ord med Marie-Louise og for å se hva som egentlig kreves, for å kunne skape en kvalitets-bh.

Marie-Louise med to av sine egne favoritt-behåer fra Miss Marys sortiment.


HVORDAN SER EN TYPISK DAG PÅ JOBBEN UT FOR DEG?
Jeg prøver ett eller flere av mine plagg på en kollega, eller en av de damene vi har invitert inn til å prøve. Dersom plagget ikke sitter som vi ønsker, foretar jeg nødvendige endringer og klipper ut en ny i samme størrelse, som vår sømavdeling deretter syr. Dersom den sitter bra, setter jeg meg ved datamaskinen og konstruerer neste cupstørrelse. Vi er tre designere/mønsterkonstruktører, som alle har ett antall modeller vi jobber med samtidig.


«I min jobb som designer har jeg alltid fokus på Miss Marys kunder.»


HVA ER DET MORSOMSTE MED JOBBEN DIN?
Det er vanskelig å svare på da alle deler er morsomme. Det finnes tydelige start og slutt i oppgavene. Hvert plagg og hver kolleksjon er jo et individuelt prosjekt. Det er utfordrende og krevende å skape en ny kolleksjon. Vi samler inspirasjon og underlag. Deretter lager vi en kolleksjon etter det vi tror kundene vil ha. Det tas hensyn til alt fra valg av stoffer, til hvor mange størrelser, type modell og så videre. Det er også en morsom prosess å begynne med passformarbeidet. Dette gjør vi etter at prøvene er klare til fotografering. På avdelingen har vi et tett samarbeid. Vi setter pris på synspunkter fra de andre, da vi jo ønsker å få fram et så bra resultat som mulig. Det er deilig å jobbe på en arbeidsplass som ikke har ego-problem. Det finnes ikke jeg eller mitt, det er alltid vi og vårt. En herlig følelse.


HVA GJORDE DU FØR DU BEGYNTE HOS MISS MARY?
Jeg har studert til designtekniker på Texstilhögskolan (International School of Textiles of Borås). Dette supplerte jeg med en ettårig grunnutdannelse i motedesign, også ved Textilhögskolan. Før det bodde jeg i Stockholm og hadde et eget syatelier i noen år. Jeg er også utdannet kjoleskredder. I tillegg til motebransjen har jeg også arbeidet innen innredning, blant annet hos innredningsblader som redaksjonsassistent og frilansinnreder.


«Det finnes ikke jeg eller mitt, det er alltid vi og vårt»

DET ER UVANLIG AT EN JOBBER BÅDE SOM DESIGNER OG SOM MØNSTERKONSTRUKTØR. HVA ER FORDELEN HENHOLDSVIS STØRSTE UTFORDRINGEN VED Å HA BEGGE YRKENE I SAMME STILLING?
Fordelen er at vi kan og forstår hele prosessen. Som designer har jeg utrolig nytte av at jeg også kan tegne mønster og lage en passform. Jeg vet hvilken skjæring som vil fungere på kroppen. Dette er veldig viktig når jeg lager et kroppsnært plagg, som skal løfte og støtte. Det er veldig morsomt å få følge sin idé hele veien, fra skisse til ferdigsydd plagg. Den eneste ulempen er vel at en risikerer å ikke utfolde seg så mye i designarbeidet, på grunn av at vi alltid har et fokus på hvordan plagget fungerer i produksjon, eksempelvis hva som hender når plagget skal fungere i store størrelser. Helt ubevisst begrenser en seg under designprosessen ved for eksempel å tenke «nei, denne skjæringen vil ikke fungere med dette stoffet». En har allerede den tekniske tankegangen med seg i den kreative prosessen. Lager jeg en mønsterkonstruksjon til en annen designers plagg, blir en automatisk mer utfordret til å finne en løsning, det må ganske enkelt bare gå. Jeg er utrolig takknemlig for at jeg får gjøre begge deler i jobben min. Jeg liker å utfordre meg selv og her kan det aldri bli kjedelig.


«Det er morsomt å følge et plagg fra idé fram til sømprøver i alle størrelser.»

Miss Marys designere og mønsterkonstruktører Marie-Louise, Anne og Ing-Marie.


DERE ER JO TRE DESIGNERE/MØNSTERKONSTRUKTØRER HER PÅ DESIGNAVDELINGEN TIL MISS MARY. LAGER DU ALLTID MØNSTERET TIL DIN DESIGN ELLER BYTTER DERE PÅ?
Vi designer et antall modeller, som vi deretter deler opp i to kolleksjoner. Da kan vi ikke styre hvor mange modeller vi får per kolleksjon i og med at vi jobber med flere kolleksjoner samtidig og jobber da med hverandres modeller, absolutt. Det er akkurat like morsomt. Det er morsomt å arbeide og følge et plagg fra idé fram til sømprøver i alle størrelser. Men det er også viktig å få tips og tilbakemeldinger fra en annen person på det en gjør. Vi gir og tar. Prestisjeløst kan en si. Vi har et tett samarbeid og når vi tester våre modeller er vi som oftest samlet alle sammen i prøverommet og ser og vurderer. Vi har en fin balanse her. Det er det som gjør jobben så morsom. Vi får det beste fra to verdener.

Stoffet er meget viktig. Det påvirker ikke bare utseendet, men også funksjon.


HVORFOR ER DET SÅ VANSKELIG Å LAGE MØNSTER TIL EN BH? BLIR EN ALDRI UTLÆRT TIL SLUTT?
Vi jobber med millimeterpresisjon. Vi lager mønster og skjærer ut prøver, som våre sømteknikere syr. Vi samarbeider tett. Alle stoffer oppfører seg forskjellig når en syr dem sammen, slik at selv om mønsteret stemmer, kan det være nødvendig å foreta justeringer etter at syingen er klar, slik at det skal stemme for nettopp denne modellen, i disse stoffene. Dette gjelder også når vi konstruerer mønster. Vi kan ikke bare kopiere en modell i nye stoffer. Ofte kreves det endringer i mønsteret og et nytt passformarbeid. Og nei, en blir aldri utlært.

Det er et presisjonsarbeid å gradere bh-størrelser.


HVOR OFTE SER DU DINE KREASJONER PÅ VIRKELIGE KROPPER?
Hver dag! I alle fall de dager vi tester plagg og det er nesten daglig. Når vi lager nye modeller arbeider vi alltid med passformen på en virkelig kropp. Vi jobber aldri på en prøvedukke! Vi treffer mange damer, som kommer hit som testmodeller under arbeidet med å lage nye kolleksjoner. Det er så viktig å se hvordan behåen sitter på så mange ulike typer kropper som mulig. Selv på to damer med samme bh-størrelse kan behåene se forskjellige ut. Det er en balansegang. Hver gang det foregår en testing, er alle vi tre mønsterkonstruktører med i prøverommet og ser hvordan det ser ut. Behåen må kunne føles like behagelig og se like pen ut i alle størrelser. Damene får også ta med seg plagget hjem og prøve, bruke og vaske det som vanlig. Da kan det hende at noen ringer og sier at si eller så har hendt, eller at det gnager et sted og da justerer vi konstruksjonen.


Det jobber cirka 20 damer her på Borås-kontoret og vi kan bh-størrelsene til alle. Nesten alle tester nye konstruksjoner. Det er jo ikke helt uvanlig at en eller annen drar opp blusen/toppen helt uventet, for å kommentere noe om behåen hun har på seg. For alle oss her er dette meget naturlig, men det kan se litt underlig ut for en nyansatt, eller for noen som bare er her på besøk.


«At vi får beholde testsyingen på stedet, sikrer den kvaliteten som vi alle har vendt oss til at vi har.»


HOS MISS MARY HAR DERE FORTSATT BEHOLDT TESTSYINGEN PÅ STEDET. HVOR VIKTIG ER DETTE FOR DEG I DITT DAGLIGE ARBEID?
Meget viktig! Det sikrer den kvalitet som vi alle har vendt oss til at vi har. Vi sitter vegg i vegg med systuen med våre sømteknikere, Eivor og Marie. Vi har et tett samarbeid og er avhengig av hverandre. Det er bekvemt å tegne og skjære til mønsteret, for deretter kunne få sydd plagget så å si med det samme. Hvilken luksus det er! Vi er så utrolig takknemlige for at det foregår på denne måten, i stedet for å måtte sende mønsterdelene av gårde til produksjon og så måtte vente lenge på å få tilbake testplagget.


MÅ EN KUNNE SY DERSOM EN ER DESIGNER?
Nei, men det er selvfølgelig ingen ulempe. Alle har sine roller og kan bidra med sin kompetanse, så sømteknikerne gir gode tilbakemeldinger på våre plagg. Ellers er det avhengig av hvilken bedrift en arbeider på og hvilken stilling en har. Personlig har jeg utrolig nytte av mine sykunnskaper i jobben min, selv om jeg ikke syr et eneste sting.


«Det arbeider cirka 20 damer her og vi kan bh-størrelsen til alle»

Marie-Louise gjør alle trinn i hele prosessen, fra materialvalg og design til ferdig mønster.


HVOR VIKTIG ER STOFFKUNNSKAP SOM DESIGNER ELLER MØNSTERKONSTRUKTØR?
Meget viktig i begge stillinger. Vi må tenke tredimensjonalt, da en bh må kunne støtte. Som plagg har den en funksjon i tillegg til bare å kunne dekke huden. Dette stiller store krav på forståelse om hvordan stoffet fungerer. En og samme bh inneholder flere forskjellige typer stoffer.


HVOR MYE LYTTER DERE PÅ TILBAKEMELDINGER FRA KUNDENE
Mye. Selvfølgelig vil vi gjerne vite hva kundene synes. Vi ønsker jo at de skal sette pris på vår design og passform. Det er jo dem vi jobber for.


ER DET FORSKJELL MELLOM DIN PERSONLIGE SMAK OG DE PLAGGENE DU DESIGNER?
Ja. I min stilling som designer har jeg fokus på Miss Marys kunder. Men selvfølgelig har jeg også noen personlige favoritter.


DERSOM DU KAN VELGE 3 PERSONLIGE FAVORITTER SOM DU SELV LIKER Å HA PÅ, HVILKE ER DISSE? ER DET BARE BEHÅER DU HAR DESIGNET SELV ELLER LAGET MØNSTER TIL?

CONFIDENT med Spacer-cuper er min absolutte favoritt. Den er stilren og pen uten kruseduller. Jeg foretrekker personlig formpressede cuper med lett vattering akkurat som denne. Det er denne jeg synes er mest behagelig å ha på. Jeg liker også funksjonen til Spacer-stoffet. Behagelig å ha på, vatteringen slipper gjennom luft og derfor blir den aldri varm. Den er designet av vår tidligere sjefsdesigner, Tarja-Mari, mens jeg har laget mønsteret.

Floral Sun bøyle-bh er laget i et enestående designsamarbeid med Lars Wallin.


En annen favoritt er FLORAL SUN som vi lagde i samarbeid med Lars Wallin. Han har designat mens Anne lagde mønster og passform. Jeg elsker begge fargene, både blå og rød, men foretrekker den røde om jeg må velge. Så lekkert broderi og fine detaljer med den kløftformede blonden som stikker opp langs cupkantene.

JOY bøyle-bh med flate sømmer og lett vattering i cupene.


JOY er min tredje favoritt. Den er helt vattert, så da blir den en gitt storfavoritt for meg. Den er ikke formpresset, men cupsømmene er så flate at de nesten ikke syns under klærne. Den har en meg fin form og løfter godt. Cupene er har et perfekt snitt. Stilen er tidløs, men samtidig veldig moderne. Joy dukker opp av og til i litt ulike utgaver, som en midlertidig sesongnyhet. Vi har ved forskjellige anledninger for eksempel kledd den med blonder eller i et blomstrete stoff. Ing-Marie har laget mønsteret og passformen, mens Tarja-Mari har designet den.


HVILKEN AV ALLE DE BEHÅENDE DU HAR DESIGNET ER DIN FAVORIT-BH?
JACQUARD DELIGHT er en ny bøylefri bh, som jeg liker veldig godt. Stilren og klassisk i føyelig jaquardmønstret stoff som former fint. Jeg har også designet en truse til. Den har ekstra høy midje, lager en fin siluett og er meget behagelig.

You may also like