Hun hjelper kvinner med å finne riktig bh-størrelse uten å se dem i virkeligheten

16 Sep 2020 9:02 AM
Annica Svensson

Miss Marys kundeservice gir daglig råd til kvinner over hele verden om forskjellige bh-problemer. Vi snakket med Ida, som er leder for kundeservice, og spurte hvordan de kommer fram til hvilken størrelse kvinner skal ha, uten å se dem, og hvordan de jobber for å gi kundene en best mulig opplevelse.


Ida har vært leder for kundeservice i Miss Mary siden 2018 og jobber på hovedkontoret i Borås sammen med kollegene sine. Vi stakk innom kundeserviceavdelingen for å stille henne noen spørsmål. Veggen er malt med tavlemaling, og blant diverse tegninger står det et sitat som forteller hvordan kundeservicen vår arbeider: “Mennesker bryr seg ikke om hva du kan, før de vet at du bryr deg.”


HVIS EN KVINNE RINGER OG ER NY KUNDE ELLER BARE ER USIKKER PÅ HVILKEN STØRRELSE HUN SKAL KJØPE, HVORDAN PLEIER DERE Å VEILEDE HENNE GJENNOM PROSESSEN MED Å FINNE EN BRA BH SOM SITTER GODT?
Først spør vi hvordan hennes nåværende bh-garderobe ser ut. Hvordan er passformen, foretrekker hun bøyle eller ikke, pleier hun å oppleve at bh-en gnager eller at hun får vondt i skuldrene, hvor løst eller hardt sitter båndet, når kjøpte hun en bh sist, hvilke merker pleier hun å bruke, har hun brukt Miss Mary før osv. Det er stor forskjell på de merkene man kjøper i billigere kjedebutikker, og de som er fra spesialiserte bh-produsenter. Vi spør for å finne ut om hennes nåværende størrelse sitter godt eller ikke. Så spør vi henne om livsstil og behov, hvordan ser bysten hennes ut, trenger hun ekstra støtte eller løft? Deretter kommer vi fram til hvilken størrelse hun har, og til slutt hvilken modell som passer for henne. Alt dette hører sammen, og man må se på alt sammen når man finner fram til den beste individuelle løsningen til en kunde.

NÅR MAN KJØPER EN BH I EN BUTIKK, KAN MAN RASKT PRØVE SEG FRAM TIL DEN STØRRELSEN SOM PASSER. DET KAN VÆRE VANSKELIGERE NÅR MAN KJØPER PÅ NETTET OG MÅ STOLE PÅ STØRRELSESTABELLER. HVA GJØR DERE I KUNDESERVICE FOR AT DET SKAL BLI LETTERE?
Etter at vi gått gjennom kundens bh-behov og garderobe, ber vi henne måle omkretsen under bysten, det vil si båndstørrelsen. Vi tar alltid utgangspunkt i dette målet. Å finne riktig båndstørrelse er helt avgjørende for at cupen skal passe. Hvis man holder målebåndet for løst når man måler båndstørrelsen, blir cupstørrelsen for liten. Derfor ber vi alltid kunden om å stramme målebåndet godt når hun måler. Deretter ber vi henne måle over bysten, og så ser vi i størrelsestabellen. Vi spør hvilken cup hun pleier å bruke. Hvis målet da indikerer cupstørrelse B selv om hun vanligvis har cupstørrelse D, vet vi at hun har målt for løst. Da pleier vi å trekke fra et par cm i båndstørrelsen, så blir størrelsen som regel riktig.


Bh-en vil sitte stramt når man mottar den, men den vil tøye seg. Derfor skal man alltid lukke bh-en i de ytterste hektene og senere gå gradvis innover ved behov. En bh er som et par sko, man må gå den inn. Tenk på hvordan jeans er når du kjøper dem eller tar dem på etter vask – de sitter som regel stramt, men etter en dags bruk har de allerede tilpasset seg kroppen. På samme måte er det med en bh.


HVA ER DEN VANLIGSTE FEILEN KUNDER GJØR NÅR DE MÅLER?
De måler rett og slett for løst under bysten. Da kommer man som sagt fram til feil cupstørrelse. Å gå rundt med for liten cup slik at man får dobbeltbryst, er veldig vanlig og noe man ofte ser spesielt på eldre kvinner med stor byste. Da de begynte å bruke bh, var D-cup den største størrelsen, og de var nødt til å bruke det selv om den egentlig var for liten. Så har de bare fortsatt med den. I dag finnes det mye større cuper, vi har for eksempel enkelte modeller i opptil I- og J-cup. Hvis man ser i vår størrelsestabell og kommer fram til en størrelse som skiller seg veldig mye fra den man pleier å bruke, anbefaler jeg å ta kontakt med oss, så hjelper vi.


Det er mange årsaker til at størrelsene kan være ulike, det trenger ikke være slik at man har målt feil. Ulike merker kan ha ulike størrelser, eller det kan skyldes omregning mellom internasjonale størrelser. Man kan også ha en veldig gammel bh som har blitt tøyd ut og derfor ikke tilsvarer størrelsen som er angitt på etiketten.


En bh er elastisk og laget i et levende materiale, så den vil tøye seg over tid. Her spiller det også veldig stor rolle hvilken bh-modell man velger. Hvis man står i valget mellom to cupstørrelser og vil ha en modell med elastisk blonde i cupen, for eksempel LOVELY LACE, anbefaler vi å velge den minste av de to størrelsene. Enkelte modeller, for eksempel JOY, har lett vatterte cuper og er formbestandige, så da er det viktig ikke å velge for liten cup ettersom den ikke er fleksibel oppover i størrelse. Medarbeiderne i kundeservice får opplæring i sortimentet vårt slik at de kan anbefale rett modell for kundens behov. Flere av kunderådgiverne våre er med og tester nye modeller som designavdelingen utvikler, og dermed har vi et personlig forhold til plaggene og sortimentet.

HVIS VI ANBEFALER EN BESTEMT STØRRELSE TIL KUNDEN OG DEN SÅ VISER SEG IKKE Å PASSE, HVORDAN LØSER DERE DET?
Hvis kunden er det minste usikker på hvilken cupstørrelse hun skal ha, anbefaler vi alltid å ta kontakt med oss. I de tilfellene det ikke er soleklart hvilken størrelse kunden skal ha, pleier vi å be henne bestille to størrelser og så kontakte oss igjen når hun har mottatt plaggene. Vi er så hjelpsomme som bare mulig for at kunden skal bli fornøyd. Vi vil alltid at kunden skal få en så god kundeopplevelse som mulig når hun er i kontakt med oss eller handler fra Miss Mary. Vi vet at når hun først har funnet en Miss Mary-bh som virkelig passer perfekt, så forstår hun våre produkter og passformer, og det blir lettere for henne å navigere gjennom sortimentet på egen hånd.


HVA GJØR DERE FOR AT KUNDEN SKAL BLI SÅ FORNØYD SOM MULIG BÅDE MED PLAGGET OG KJØPEOPPLEVELSEN?
Omtrent 80 prosent av alle kvinner bruker feil størrelse. I Miss Mary er målet vårt at 100 prosent av alle kvinner skal bruke rett størrelse. Derfor satser vi veldig mye på å gi personlig service. Vi ber henne alltid ta kontakt ved minste lille ting hun lurer på. Høy kundeservice er alfa og omega og sitter i ryggraden til Miss Mary. Det er superviktig for oss. World Class Lingerie (undertøy i verdensklasse) er ikke bare tomme ord for oss. Verdensklasse innebærer toppkvalitet i alt fra design og produksjon til produkt og kundepleie.


I løpet av noen få år har vi femdoblet antall ansatte i kundeservice, og vi har utvidet åpningstidene på telefon, så nå er vi tilgjengelige også på kveldstid (europeisk tid) hvis man ønsker å ringe. Vi streber etter å ha kundeservice som kan snakke på kundenes eget språk, blant annet svensk, engelsk, tysk, fransk, nederlandsk, dansk og norsk.


Det er viktig å være tilgjengelig der kunden er, og at kunden kan kommunisere på en måte hun trives med. En del foretrekker å snakke i telefon, mens andre foretrekker for eksempel private meldinger på Facebook eller Instagram. Og noen vil heller sende e-postmeldinger. Vi har også eldre kunder som skriver brev. Snart vil vi også åpne en chat på nettsiden vår, slik at kundene som besøker oss, kan få hjelp med én gang. Vi tilbyr også forskjellige betalingsløsninger og har alltid 100 dagers åpent kjøp, slik at man kan prøve plagget hjemme i ro og mak.

HVA ER DINE FAVORITTMODELLER SOM DU ANBEFALER TIL KVINNER SOM ØNSKER VIRKELIG GOD STØTTE?
AMSTERDAM gir veldig god støtte. Til kvinner som tidligere har brukt bøyle-bh og er vant til ekstra god støtte, men som ønsker å skifte til en modell uten bøyle, anbefaler jeg varmt QUEEN uten bøyle. Den gir kjempegod støtte og løft samtidig som den er veldig behagelig å ha på.


HAR DU NOEN PERSONLIGE FAVORITTER I SORTIMENTET SOM DU BRUKER SELV?
Absolutt, det har jeg. Min to personlige favoritter er STAY FRESH, som er en superbehagelig t-skjorte-bh, og DREAMSCAPE i champagne, fordi den er så utrolig fin.


HVA ER DITT BESTE VASKERÅD?
Følg vaskeanvisningen i plagget. Vask ikke i maskin hvis det står “håndvask”. Strekk bøylebåndet etter vask mens bh-en er våt. Den vanligste årsaken til at bøylen kryper ut, er at bøylebåndet har krympet i vask. En bh består av mange forskjellige materialer, og de kan reagere ulikt i vask, særlig hvis man bruker høyere temperatur enn anbefalt. Det løser ikke problemet å bruke en vaskepose, siden ulike deler kan krympe ulikt mye. Strekk bøylebåndet og følg alltid vaskerådene fra produsenten, så får du glede av bh-en i lang tid.


Et annet tips er at jo flere bh-er du eier, desto lenger varer hvert enkelt plagg. Vi anbefaler at du har minst 4–6 bh-er i garderoben din og dobbelt så mange truser. Også på denne måten fungerer undertøy som et par sko – går man i samme par hver dag, blir de raskt utslitt. Med litt kjærlighet og omtanke kan man virkelig forlenge levetiden til bh-en.


HVA ER DET MORSOMSTE MED JOBBEN DIN?
Å se at kundene kommer tilbake. Vi kjenner igjen mange av dem, og det er kjempehyggelig når de ringer inn bestillingene sine når katalogen har kommet. Vi har kunder som har handlet hos oss i over 40 år, og det er utrolig fint å kunne snakke med disse kvinnene som har hatt et forhold til Miss Mary i lengre tid enn det jeg har levd. Jeg bare elsker det. Tilbakevendende kunder og kunder som skriver at vi har gjort en god jobb, er et bevis på at vi lykkes med det vi gjør. Vi er så takknemlige for at mange kunder faktisk tar seg tid til å skrive ned sine tanker og vurderinger. Jeg vil at de skal vite at vi i kundeservice virkelig leser hvert eneste ord og alle omtaler som blir skrevet i våre sosiale medier og på nettsiden vår.


ER DET NOE DU VIL SI TIL GAMLE OG NYE MISS MARY-KUNDER?
Vi lager plaggene våre med kjærlighet i hvert sting, og ved å velge å kjøpe et plagg viser du omtanke for deg selv. Bh-ene koster mer enn dem du kjøper i store kjedebutikker, men det er en god investering i deg selv. Det er omtanken som føles.

You may also like